Tuesday, October 13, 2009

ragam orang,perihal ayam

kenapa ya apa yang semua yang aku rancang hari ini tidak menjadi? macam2 berlegar dalam lubuk hati aku ketika orang ramai bertanya bermacam2 pada aku. jika harus, aku belah badan ini, satu ke sana dan satu lagi ke mari.tapi tidak boleh begitu sebab fitrah semulajadi manusia yang dijadikan oleh tuhan.tidak boleh melawan hukum alam.

tapi apa yang aku faham, pepatah kita merancang tuhan yang tentukan tidak boleh pakai. apa yang dididik diperlakukan dalam kehidupan seharian. tuhan yang rancang dan Dia juga yang tentukan. kita hanya mampu usaha terpulang pada Dia nak bagi apa. tapi Dia maha pengasih lagi maha penyayang.takkan Dia tak nak bagi.

kenapa ya? aku bertanya pada diri aku..
buat teman2, mungkin tadi ada perkataan aku yang mungkin sinis yang bisa merobek daging lalu makan daging yang di siat2. jika makan hati, mungkin sedikit. alang2 makan daging.

teman2 mengadu domba sama aku.
mana ayam? takkan ni aja? ayam baru nak cari ke?

perkataan ayam buat aku jelik sebab aku memang harus dipersalahkan kerana sepatutnya tempahan yang di buat semalam harusnya ada ayam goreng beserta nasi goreng. apa yang boleh harus aku buat?

*diam*

aku terus ke kantin bertanya hal ayam. sememangkan rakan aku di kantin tersilap. maka di letakkan ayam yang di potong2 kecil ke dalam nasi. terus aku ke situasi yang aku cuba ceritakan didalam entry ini. aku ceritakan perkara sebenar. maka, hidangan di buka.

mana ayamnya?takder pun? itu ayat2 yang mula keluar dari orang2.

*tarik nafas*

terus terang, pengalaman ini aku tempuh dan terkena tempiasnya amat melantus apabila kita ini makhluk ciptaanNYA bersifat "baru" sentiasa melakukan kesilapan. ayat yang keluar buat aku masih ingat erti serta konsep syukur pada makanan.

aku : takpalah!yang ni tuhan nak bagi, kita makan lah. kena syukur dengan apa yang ada dari tuhan taknak bagi apa, baru padan muka.

ayat aku bila keluar atas apa yang berlaku buat aku malu dengan diri aku. malu pada teman2 dan juga orang2 didalamnya.

4 comments:

Anonymous said...

semua orang buat salah.....

Anonymous said...

buat tak tahu jer.. perangai manusia memang cam tu.. bak kata pepatah kemarau setahun hujan sehari.. yang banjir tu napak.. yang dah kemarau setahun tu kelam...

alanamir said...

anonymous:
terima kasih atas kata2 kamu.kuman di seberang nampak, gajah depan mata tak nampak.nun di sana, kau meratap rindu,yang menanti kau buat tak tahu.hahaha!

cadphobia said...

poning den....... gua pon penah jadi su Konvensyen....pon poning.... sabau harap bersabau..... kerenah manusia...