Thursday, March 18, 2010

hari2 terakhir aku di manjung, bekesempatan membawa isteri dan arissa ke marina island, lumut. foto ini mungkin kenangan bagi aku selama berada di manjung. banyak pengalaman baik mahupun buruk aku alami selama berada di manjung. dari aku bujang sampailah sudah berumahtangga. jika mahu aku imbas kenangan, kadang2 buat aku tersenyum menikmati kenangan itu, kadang2 buat aku sedih bila tahu ianya berlalu pergi. semua itu harus aku tempuhi walaupun pada asalnya aku keberatan mahu berhijrah ke perlis. tapi aku kuatkan hati aku kerana aku tahu mungkin percaturan tuhan itu ada hikmahNYA dan aku tahu tidak ada peluang sebegini rupa buat aku kemudian hari.



hari berlalu berganti minggu, kini aku telah ada di negeri Perlis. mula2 aku cuba sesuai kan diri di sini. alhamdu lillah, sekarang aku sudah dapat ke arah sesuaikan diri aku. keadaan sekeliling telah sebati dengan aku walaupun aku akui tidak sepenuhnya dan aku harus tahu bahawa apa jua keadaannya terpulang pada kita mahu mencoraknya. titik mula titik tolak dari kita. puji2an dari teman2 di ikm buat aku membakar semangat untuk aku berjalan di sini.



seronok itu sudah tiba aku di sini cuma ianya perlu masa. sama juga ketika aku mula2 ke kuala lumpur, bekerja di sana. hati ini berat sehingga rungsing di kepala memikirkannya. hari2 aku bertemu rakan2 meminta nasihat penghujungnya sehingga mahu ke sana, aku masih lagi tidak ada jawapan padahal isnin mahu ke sana. jumaat masih bertemu rakan2 dan rakan2 juga yang memberi pendapat terus aku ke sana. sama juga apa yang aku alami ketika ini, mula2 berat rasa hati bukan mengenang apa2 cuma berjauhan sama isteri dan anak tapi pujuk hati aku mengatakan bahawa "jika aku berasa susah, maka orang lain seharusnya lagi susah dari aku, aku cuma jauh sekitar 3jam 30min perjalanan tetapi ada orang lain sehingga 10-12jam perjalanan mahu pulang ke pangkuan keluarga". bila kita fikir susah, orang lain lagi susah".



jika mahu di imbas, banyak kenangan aku. tetapi yang tidak aku dapat lupa, kenangan aku bersama sahabat aku sorang. azzahari. kawan 1 rumah masa bujang. kami pernah tidak punya duit (aku pun tidak tahu dan azzahari pun tidak tahu, adakah ketika itu kami betul2 tidak ada duit), kami mencari nasi lemak RM1 sehingga pusing merata taman2 di manjung sehingga masuk ke tepi jalan, ada orang jual nasi lemak. bererti tepi jalan itu adalah kawasan hutan.hahaha! itu mungkin kenangan aku yang tidak akan mudah aku lupakan.



mungkin apa yang kita lalui bersama tidak akan dapat kita ulangi dan nikmati semula tetapi jika ianya kita dapat semula mungkin ianya tidak sama seperti sediakala.






8 comments:

chegu izwan said...

sedih bro cerita satu ringgit lu tu bro.ini cerita kat azzahari balik mau touching gak dia ni.hahaha!

pelitaminyaktanah said...

gua tgh touching skrg nie..he..


bro,
kata2 x boleh nak ungkap kalo nak citer pengalaman hidup bersama dulu..
nnt bila kumpul2 kwn,kita citer balik mesti sempoi punyaa..

time tue hang mungkin dah anak 3 dah...he..

wan dah anak dua..hahaha..

alanamir said...

chegu izwan:
hehehe!cerita 1 hengget aku tu boleh bercambah..tapi tak lalu aku nk tulis dlm blog ni.hehee!
pelitaminyaktanah:
aah bro..betul tu..masa tu hg pn dh ada anak juga masa tu..time tu kiter tengok perut sapa palin besar.hahaha!

Jendela Si Pari-pari said...

semua telah membawa diri...=P
demi kebaikan masing2....aku yg pergi dulu dari kalian....tapi aku seperti stuck in the middle of nowhere...tapi tak mengapa..pengalaman itu yg penting!!!
kenangan tetap diingati...sesat pada hari kedua ketika berada dibandung...wakakakak...konon2 nak pusing tgk kwsan....skali pusing...ntah kemana....time kursus bersama...pelbagai agenda yg ada!!!

Anonymous said...

mmg menyayat hati la kisah 1 ringgit tu....

alanamir said...

jendela si pari2:
aah adah.betoi tu..aku setuju.ke mana pun kita berada di tanah jawi ini, tetap kita semua kawan2..aah!ilmu buat2 pndai kita terutamanya aku buat kita semua sesat.tapi tu pengalaman.orang lain x jumpa universiti bandung, kita jumpa.hehehe!

anonymous:
terima kasih sebab sudi baca cerita 1 ringgit

eD's photography said...

sabar2...hehe....lama2 nanti biasa la tuh...cantek pic bro...:) neway thx ye sebab tegur aritu..rasa terharu lak..ahaha..:)

alanamir said...

ed;s:
tq ed.no prob bro.lagi pun dh kenal dh.xkan bile jmpe tak tegur.hehehe!lagi pun,byk entry aku dlm blog ni, aku tak buh gmbar aku.lps ni, aku buh byk2 walaupun posing mcm kayu.haha