Sunday, October 17, 2010

kursus basic DSLR


antara foto dari peserta. di touch up oleh aku..teknik DSLR..aku setting dan diorang tembak.
promote untuk stage ke2 pnya kursus lah.hehehe..

basic photoshop,,copy layer..ctrl J then buat black n white.subjek color..pakai erase..
banyak kaedah..yang ini untuk yang simple.

jadi model pulak aku.hehee..drift di bendang


semalam, sabtu 17 oktober, kalau belah utara di panggil kelmarin, aku dan kwn2 dari kolej buat kursus basic DSLR pada orang2 luar.so aku jadi pengajarnyer..mula2 ketaq lutut juga sebab almaklumlah yang aku ni bukan ada sijil photografi mana2 u. ada cita-cita juga nak sambung dalam ini bidang.hehee.ilmu yang tidak seberapa ni banyak yang aku perolehi dari kwn2 juga. tidak ada kelas formal mahupun sijil keluaran universiti ataupun ipta2/ipts. mana yang aku tau, aku kasi tau. ada juga yang aku tidak tau, aku minta maaf.
bagus juga ada kursus macam ni, dalam masa yang sama boleh juga peringatkan aku balik ilmu supaya tidak berkarat dan menajamkan kembali ingatan aku dan jika aku tidah tahu bererti ilmu aku tidak mencukupi lagi. kelas berjalan 1 ari saja. hanya sekadar basic mengenal DSLR dan lain2. sesi petang aku bawak peserta shoot outdoor. walaupun timing tidak bagus sekitar 230pm -330pm, tapi apa boleh buat.masa tidak cukup untuk dibawak kepada petang sedikit kerana di situ lah kita boleh dapatkn tone yang warm pada ketika petang hari.(ajaran dari wazari wazer).
kadang2, aku rasa segan juga kerana hendak berkongsi ilmu ini kerana aku tahu ilmu aku ini tidak seberapa berbanding orang2 yg power..
harap2 peserta kursus dpt apa yang dipelajari dan dipraktis kan.

2 comments:

cadphobia said...

kepidup.....thumb up!

alanamir said...

cadphobia:
tq bro..lama betul tak TT dgn lu.hehe