Monday, July 6, 2009

GEDE" @ BESAR @ GEMUK






Kursus di Bandung pada Jun 2006 buat aku senyum apabila dikenang kenangan yang kadang2 hadir di kala aku kelam. di sana, pengangkutan adalah "angkutan". jenis kenderaan semacam van yang hanya sekadar diletakkan kerusi ditepi.. disumbat penuh2 agar dapat bayaran yang lebih. tidak kira sesak hingga tak bernafas, peduli apa sama aku! yang ganjil, tidak ada pun sepanjang aku di sana, ambulans meriuhkan suasana yang sememangnya sesak di kota bandung ini. mungkin, di kala aku ke bandar, mungkin tidak ada kecelakaan/kemalangan.

sesak didalam angkutan. inginkan masukkan lagi tubuh manusia yang sememangnya sudah penuh.

pemandu : gese2! masuk2! (orang didalam bak macam tin sardin, disuruh ke dalam lagi untuk masukkan penumpang yang baru. dah tak muat lagi..macam mana nak kedalam lagi.!

kawan : mana mau gese" lagi pak! yang gede" (besar) ada di dalam!

aku tersenyum mendengar perkataan yang disebut oleh kawan itu

penumpang masuk lagi hingga tak boleh nak nafas. nasib baik perjalanan kami, tidak lah jauh.
hanya sekitar 300 meter untuk ke kampus.

4 comments:

pelitaminyaktanah said...

bro..
mcm aku tau jer sape yg dimaksudkan dgn `gede` dlm citer hang nie..
hik..hik..
patut taruk sekeping dua gambar kenangan..
baru lebih visualnya..he..

alanamir said...

yes bro!
hg memang kenal pun..
hehehe!
ye tak ye juga.
aku dah letakkn
gambar2 kenangan d bandung

CADPHOBIA said...

gede=baju belang? harrrrrr

saadah said...

aku pun ada di situ IP!!!bila la akan aku menyusuri jalan itu lagi...